Geschreven op 26 januari 2015

Transavia presenteert vandaag haar nieuwe huisstijl aan het publiek. Met de nieuwe huisstijl probeert Transavia zich te profileren als low-cost maatschappij.

Het had nog tot vandaag geheim moeten blijven, maar gisteren dook op social media al de eerste foto’s op van de nieuwe huisstijl. Een Boeing 737 met nieuwe huisstijl landde gisteren namelijk ‘in het diepste geheim’ op Schiphol. Men had natuurlijk kunnen verwachten dat er altijd vliegtuigspotters paraat staan om bijzondere en afwijkende toestellen te fotograferen.

Nieuwe huisstijl en naamsverandering
De hoofdkleur van Transavia zal groen blijven maar daarnaast zal er gebruik gemaakt worden van de kleuren donkerblauw en fuchsia-roze. De complete Transavia-vloot van op dit moment 31 toestellen wordt de komende tijd overgeschilderd. Daarnaast komen er nieuwe uniformen en volgt er een naamsverandering. De toevoeging .com zal weer weggelaten waardoor de dochteronderneming van Air France-KLM weer gewoon Transavia zal heten.

Toekomstvisie
Het afgelopen jaar vervoerde Transavia 6,5 miljoen passagiers met een omzet van 750 miljoen euro. De komende jaren moet het aantal passagiers verhoogd worden naar 10 miljoen en de omzet worden verhoogd naar 1 miljard. Om dit te kunnen verwezenlijken zal de Transavia-vloot geleidelijk aan vergoot worden naar 40 toestellen en daarnaast zal er 15% bespaart gaan worden op kosten. Aangezien het aantal Nederlandse passagiers al jarenlang afneemt gaat het bedrijf zich vooral richten op zakenreizigers en buitenlandse reizigers. Men wilt in de toekomst vooral gezien worden als low-cost maatschappij naast o.a. Ryanair en EayJet.

Kritiek
De aankondiging van de nieuwe huisstijl leidde, vooral onder het personeel, tot veel kritiek. Op dit moment verkeerd het moederbedrijf Air France-KLM in zwaar weer en doet men er alles aan om uit de rode cijfers te komen. Dat men dan juist nu miljoenen in een nieuwe huisstijl steekt valt verkeerd.